ΛΑΚΩΝΙΚΗ- ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΦΡΑΓΚΗ ΣΧΟΛΗ ΓΟΝΕΩΝ ΤΕΤΑΡΤΗ, 9 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022 ΘΕΜΑ : «ΣΧΕΤΙΖΟΜΑΙ, ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ» ( Βάσω Βασιλείου)

Μετά  τις  δύο  αποτυχημένες  προσπάθειες  τηλεκπαίδευσης, η  διά  ζώσης  συνάντηση  στον  οικείο ( αλλά  ανανεωμένο  χώρο  της  Σχολής  Γονέων  στη Λακωνική )   ήταν  ανακουφιστική  για  μένα  και τα  μέλη  της  σχολής  γονέων.  Χάρηκαν  που  συναντηθήκαμε  από  κοντά.

Αφού  (ξανα)συστηθήκαμε  και  συνδεθήκαμε, ασχοληθήκαμε με  ένα  πολύ  σημαντικό  θέμα, τη  σχέση  γονέα  – παιδιού  και κατ’ επέκταση  τη  σχέση στα  χρόνια  της  πανδημίας.

                Ξεκινήσαμε  κάνοντας  μια  σύντομη  ιστορική  αναδρομή  από  τις  αρχές  του  προηγούμενου  αιώνα. Το  πρώτο  μισό  του  20ού  αιώνα  κυριαρχούσε  ο συμπεριφορισμός  ( Pavlov Watson, Skinner  κ.ά. ). Υποστήριζε  ότι  η  σχέση  παιδιού – γονέα  διαμορφώνεται  από την υλική  ανταπόδοση. Το  παιδί  δένεται με τους  γονείς  του, επειδή  αυτοί  του  προσφέρουν  κυρίως  φαγητό, σπίτι, ιατρική μέριμνα, καλύπτουν  δηλαδή  τις  υλικές  ανάγκες  του  παιδιού.  Όσα  παιδιά  έκλαιγαν  και  ήθελαν  αγκαλίτσες  και  φιλάκια, γίνονταν  «κακομαθημένα».

Γύρω  στο  1950 -1960  άρχισε  ν’ αντιστρέφεται  η  τάση αυτή  και ν’ αναγνωρίζεται  η  καθοριστική  σημασία  του  συναισθήματος  και της  σχέσης  μάνας – παιδιού  για  την μετέπειτα  ψυχική  ισορροπία  του  παιδιού.  Σ’ αυτό  συνετέλεσαν  η  Θεωρία  του  «Δεσμού»  του  John  Bowlby  και  τα  πειράματα  με τα  πιθηκάκια  του  Harry  Harlow. H  Deborah  Blum  υπερθεματίζει  λέγοντας  ότι  «η  τροφή  είναι  η  συντήρηση, αλλά η  θερμή  αγκαλιά  είναι  η  ίδια η  ζωή.»

 Ο  ίδιος  ο Bowlby, που  δε  δίστασε  να  έρθει  και  σε  σύγκρουση  με την  ορθόδοξη  ψυχανάλυση  ( Freud ),   αναφέρει   μεταξύ  άλλων   ότι  «η  διαμόρφωση  ενός  βαθιού  αμοιβαίου  δεσμού  με  κάποιον ( σημαντικό)  Άλλο  είναι  η  πρώτη  επιτακτική  ανάγκη  του  ανθρώπινου  είδους»  και  ότι  «η  απομόνωση  είναι  εκ  φύσεως  τραυματική  για  τους  ανθρώπους». Τα  πειράματα  που  ακολούθησαν   τα  επόμενα  χρόνια   από διάφορους  επιστήμονες  ήρθαν  να  τον επιβεβαιώσουν.  Θεωρεί  ότι  υπάρχουν  3  είδη  Δεσμού, δηλαδή  συμπεριφορές – στρατηγικές  με τις  οποίες  τα  παιδιά  διαχειρίζονται  τα  συναισθήματά  τους, ανάλογα  με  τη συναισθηματική  σύνδεση που  έχουν με τη μητέρα  τους. :  Α. ασφαλής  δεσμός, Β. Αγχώδης  δεσμός και  Γ. Αποφευκτικός  δεσμός.

Η  απόλυτη  όμως  επιβεβαίωση  έρχεται  πλέον από τις  νευροεπιστήμες : «Ο  άνθρωπος  δεν  μπορεί  να  υπάρξει και να ευτυχήσει  μόνος  του. Είμαστε  σχεσιακά  όντα. [….] Οι  σχέσεις  διαμορφώνουν  τους  εγκεφάλους  μας. Οι συνδέσεις  του  εγκεφάλου  αλλάζουν  ως  αποτέλεσμα  της  επίδρασης  των εμπειριών   του  ανθρώπου.[…]  Η  σχέση  με το  περιβάλλον  είναι  καθοριστική. Καλά  περιβάλλοντα  δημιουργούν καλούς  πολίτες, τα  κακά, κακούς.»  αναφέρει  ένας από  τους  μεγαλύτερους  εν  ζωή Έλληνες  ψυχιάτρους-ψυχοθεραπευτές, ο  Γιώργος  Γουρνάς, αναφερόμενος  στα  συμπεράσματα  της  ενδοπροσωπικής  νευροβιολογίας  του  Daniel Siegel.

Αναλυτικότερα  για  τα  νεότερα  δεδομένα  των  νευροεπιστημών, θα  αναφέρουμε  στην  επόμενη  συνάντησή μας.

Η  ζωή, λοιπόν, θεωρώ ότι  είναι  σχέση  και  η σχέση  είναι  ζωή. Άνθρωπος = σχέση, σχέση = άνθρωπος.

                                                                                 Καλή  συνέχεια

                                                                               Νίκος  Μαρκάκης Όσοι  επιθυμούν  μπορούν  να  δουν  όλη  την  παρουσίαση    στο  You  tube   υπό τον τίτλο «Σχετίζομαι, άρα  υπάρχω, Νίκος  Μαρκάκης»

Comments are closed.
Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Τάξεων 4Schools
Για σύνδεση στη ΝΕΑ πλατφόρμα ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ - ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ - ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ πατήστε
ΕΔΩ
Δημιουργικές Εργασίες

Εδώ και αρκετά χρόνια το σχολείο μας εφαρμόζει το θεσμό των συνθετικών δημιουργικών εργασιών, στα πλαίσια της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης, υλοποιώντας κάθε διδακτικό έτος και ανά τάξη ένα σύνολο σχεδίων εργασίας (project).
Επικοινωνία
Η σχολή μας
  • Β.Μοσκόβη 6-Λεβιδίου 32
  • Κολωνός 10442 Αθήνα
  • 210 51.29.959
  • [email protected]